V piatok 5. apríla uplynie 65 rokov odvtedy, keď prúdové lietadlo Aero L-29 Delfín prvýkrát vzlietlo z letiska Praha-Kbely.
"Z vyššie spomínaného dôvodu bolo nevyhnutné zmeniť výcvik pilotov a
cieľavedome ho viesť na modernom type cvičného prúdového lietadla, ktoré
by sa vlastnosťami a vybavením v čo najväčšej miere približovalo
bojovým lietadlám novej generácie postupne zavádzaným do výzbroje
československého vojenského letectva. Vzhľadom na štandardné vybavenie
moderných bojových lietadiel malo byť nové cvičné prúdové lietadlo
vybavené pretlakovou klimatizovanou kabínou s vystreľovacími sedadlami," vysvetlil ďalej Šumichrast.
Ako priblížil, usporiadanie prístrojov a ovládacích prvkov malo byť
obdobné s ich umiestnením v kabíne moderného bojového stroja. Taktiež
malo byť schopné niesť nielen hlavňovú výzbroj a letecké bomby, ale aj
rakety. Vychádzajúc z účelu nového cvičného prúdového lietadla sa
požadovalo, že bude vzhľadom na limitované pilotné schopnosti a
zručnosti budúcich "rytierov oblohy" bezpečné pri všetkých fázach letu.
Zároveň malo byť aj obratné a dobre ovládateľné.
"Konštruktér Výskumného a skúšobného leteckého ústavu (VZLÚ) Praha
Zdeněk Rublič začal pracovať z vlastnej iniciatívy na prvých štúdiách
moderného prúdového cvičného lietadla v roku 1955. Upravený projekt pod
označením XL-29 o rok neskôr zadali VZLÚ Praha ako štátnu úlohu. Súbežne
sa uskutočňoval vývoj československého prúdového motora M-701, ktorý
mal poháňať nové lietadlo," objasnil odborník na letectvo.
Práce na prvom prototype sa zavŕšili v decembri 1958 a prototyp lietadla
zalietal 5. apríla 1959 šéfpilot VZLÚ Rudolf Duchoň. V tomto prípade
išlo o druhý postavený exemplár, ktorý mal do draku ešte zabudovaný
britský letecký prúdový motor Bristol Siddeley Viper.
"Až v júli 1960 zabudovali do draku XL-29 nový československý motor
M-701. Rozhodujúcim medzníkom v programe L-29 bol rok 1961, keď sa v
bývalom Sovietskom zväze za účelom výberu štandardného prúdového
cvičného lietadla armád štátov vtedajšej Varšavskej zmluvy uskutočnili
porovnávacie skúšky československého lietadla Aero L-29 s poľským
lietadlom TS-11 Iskra a sovietskym Jakovlevom Jak-32," povedal Šumichrast.
Československý stroj v nich jednoznačne dominoval a bol vybraný ako
jednotné cvičné prúdové lietadlo armád štátov Varšavskej zmluvy. Komisia
pri svojom hodnotení ocenila nielen technickú konštrukciu
československého lietadla a jeho dielenské vyhotovenie, ale aj možnosti
údržby a predpokladanú životnosť lietadla počas zaradenia do prevádzky.
Jednoznačné rozhodnutie komisie potvrdilo nielen vysoké profesionálne
schopnosti našich konštruktérov, ale tiež technickú vyspelosť nášho
leteckého priemyslu. Podľa Šumichrasta malo zároveň pozitívny vplyv na
budúcu produkciu týchto lietadiel a tým aj na zabezpečenie
vysokokvalifikovanej práce pre značnú časť zamestnancov československého
leteckého priemyslu.
"Pre zaujímavosť možno spomenúť, že Poľsko sa rozhodnutiu komisie
nepodriadilo a pre výcvik svojich pilotov používalo lietadlo vlastnej
konštrukcie a výroby TS-11 Iskra," pripomenul Šumichrast.
Medzi významné úspechy, ktoré sú späté s L-29-kou patrí aj zlatá medaila
na brnianskom Medzinárodnom strojárenskom veľtrhu (1964) a veľtrhu v
Lipsku (1965), ktorými tento stroj ocenili. Lietadlo získalo zároveň aj
titul Dokonalý výrobok roku 1965. V rokoch 1965 a 1967 lietadlo L-29
úspešne prezentovali tiež na prestížnom parížskom aerosalóne.
"Výroba L-29 Delfín bola ukončená v roku 1973, po produkcii 3665
kusov rôznych modifikácií, keď ho na výrobných linkách nahradil
pokrokovejší typ L-39 Albatros," dodal záverom pre TASR vojenský historik Šumichrast.